Hvordan bli rabbiner

Posted on
Forfatter: John Stephens
Opprettelsesdato: 27 Januar 2021
Oppdater Dato: 18 Kan 2024
Anonim
Questions with Rabbi Basil - How Does One Become A Rabbi
Video: Questions with Rabbi Basil - How Does One Become A Rabbi

Innhold

I denne artikkelen: Få de kvalifikasjonene du trengerFinn en rabbinerjobb11 Referanser

Som rabbiner vil du være den åndelige guiden i et jødisk samfunn og påta deg mange ansvarsområder. Du vil utføre religiøse tjenester i synagogen og gi råd til medlemmene i menigheten din. Rabbiner må vite hvordan de skal samhandle på riktig måte med mange forskjellige mennesker, være dypt medfølende og fullt ut holde seg til den jødiske troen. Hvis disse kriteriene ikke er slanke, kan du vite at det å bli rabbiner også er et givende og spennende eventyr, som kan gi deg tilgang til et yrkesliv som vil fylle deg.


stadier

Del 1 Få de nødvendige kvalifikasjonene



  1. Bekreft din jødiske aner eller konverter til jødedom. For å bli rabbiner, vil et av hovedtrinnene være å bevise at du er født jødisk, takket være bevisene som ble gitt av dine biologiske foreldre. Mens du tenker på å bli rabbiner, er du sannsynligvis allerede involvert i livet til synagogen og i din jødiske tro.
    • For å bli rabbiner må en kandidat ha levd i samsvar med den jødiske religionen i minst 3 år. Du må bevise at du har vært involvert lenge i samfunnet ditt, og at din livsstil er forenlig med jødedommen. Dette er spesielt viktig for jøder som har levd en sekulær livsstil, eller har flyttet bort fra troen sin en stund.
    • Hvis du ikke er jødisk ved fødselen, må du konvertere til jødedommen før du blir rabbin. Omvendelse til jødedommen er et viktig skritt i livet, som krever mye tanke. Det er virkelig en alvorlig opplevelse og en sann leksjon av ydmykhet. Du må ha levd i samsvar med jødedommens prinsipper i minst 1 år, delta på et spesifikt religionskurs i en synagoge og underkaste deg prosessen med mikvah (rituelt bad). Menn vil også måtte omskjæres, hvis de ikke allerede er det.



  2. Studer de forskjellige grene av jødedommen. Som rabbiner må du velge den grenen av jødedommen du vil studere og praktisere som et stort medlem av menigheten. Det er fem hovedgrener av jødedommen, hver med sin egen tilnærming til tradisjonell jødisk praksis. Disse grenene er som følger.
    • Ortodoks jødedom: Ortodoks jødedom fokuserer på tradisjonell lære av jødiske lover og godtar læren om åpenbaring. Adepter mener at de skriftlige lovene i den jødiske bibelen og de muntlige lovene i Talmud ble gitt til Moses av Gud på Sinai-fjellet, og som sådan utgjør den eneste evige guide for jødedommen. Ortodokse jøder observerer urokkelig troskap mot jødiske tradisjoner og jødiske lover.
    • Konservativ jødedom: Akkurat som i den ortodokse jødedommen, tror de konservative jødene på helligheten i jødiske lover. Imidlertid, i henhold til dem, kan disse lovene endres, om nødvendig, for å bedre tilpasse seg de moderne realitetene i det jødiske livet. Den konservative bevegelsen prøver å "bevare" og beskytte den jødiske religionen, mens den bekrefter at jøder ikke bare er en religiøs gruppe, men også et folk, med en kultur, en historie og et eget språk.
    • Reformjødedom: Reformjødedom understreker viktigheten av å tilpasse det religiøse liv til moderne tid. Dens tilhengere ser på Toraen som en guddommelig inspirasjon, men ikke som en bokstavelig åpenbaring som må følges til punkt og prikke. For reformerte jøder har hver generasjon rett til å akseptere lovene og praksisene som er essensielle for det, og tilpasse visse praksiser, slik at de samsvarer bedre med dens realiteter. Ifølge dem er det jødiske folks oppdrag å lære tro på Gud, så vel som fred, rettferdighet og viktigheten av gruppen.
    • Rekonstruksjonistisk jødedom: Denne grenen ble grunnlagt av rabbiner Mordechai Kaplan på 1900-tallet og vurderer at jødedommen stadig utvikler seg, og er en integrert del av en kontinuerlig historie. Rekonstruksjonister fokuserer på å forstå, observere og feire jødisk kultur, tradisjoner og arv.
    • Sekulær humanistisk jødedom: Denne grenen av jødedommen ble grunnlagt i Detroit i USA og ser jødedommen som en levende kultur og levesett. Det tilbyr et alternativ til tradisjonell eller konvensjonell jødedom, takket være moderne måter å praktisere den jødiske religionen på.



  3. Send inn søknaden din på en rabbinskole. Når du har valgt en gren av jødedommen, må du melde deg inn på en rabbinsk skole i den grenen. For eksempel, hvis du er en ortodoks jøde, må du henvende deg til en ortodoks rabbinskole. Antall søknader om registrering er nå ganske lite, og du vil ha en god sjanse til å bli tatt opp på den skolen du ønsker.
    • Det er ingen rabbinskole i alle byer, så det kan hende du må flytte for å komme nærmere strukturen du har valgt.
    • Du vil også kunne følge et online treningsprogram. Ved å følge din online trening i stedet for på en klassisk rabbinskole, kan du imidlertid ha det vanskeligere å finne en rabbinering, ettersom menigheter pleier å foretrekke rabbinere som har fulgt klassisk trening.


  4. Følg din rabbinistrening. Hver gren av jødedommen har sine egne betingelser. Opplæringen din kan bestå av et akademisk program, praksisplasser og livserfaring (du må kanskje tilbringe minst et år i Israel).
    • Et stort flertall av programmene tar 4 til 5 år, og avhengig av hvilken gren du har valgt, kan det hende du må bruke et betydelig beløp på undervisningen. Det er veldig vanlig at rabbinere trenger økonomisk støtte eller lån for å finansiere opplæringen. Hvis du er en ortodoks jøde, vil dette vanligvis ikke være nødvendig, da de fleste rabbinske formasjoner i denne grenen er gratis.
    • Læreplanene for disse kursene inkluderer vanligvis studier av Torah, Talmud, Mishnah, jødisk historie og hebraisk. Du må også ta kurs i psykologi, samfunnsarbeid, offentlig tale og undervisning. På slutten av opplæringen blir du ordinert til rabbiner.

Del 2 Finn et rabbinsk innlegg



  1. Rådfør deg med synagogen din. Når du har blitt ordinert til rabbiner, flytter du nærmere rabbineren i synagogen du går på. Rabbinen din kan sette deg i kontakt med ledere som kan hjelpe deg. Han kan også være klar over nåværende rabbinske stillinger. En erfaren rabbiner kan også gi deg råd om hvordan du følger opplæringen din og implementerer den i et samfunn.


  2. Søk om ledig stilling. Når du kjenner til en rabbinerstilling som skal besettes, ta kontakt med menighetslederne og send inn søknaden din. Husk å be rabbineren i synagogen om å skrive en referansebrev for å støtte din forespørsel.
    • Du vil vanligvis trenge å bevise at du har blitt ordinert til rabbiner, og har fulgt riktig trening.


  3. Bli med i en organisasjon av rabbinere. Bli med i en forening av rabbinere fra din gren av jødedommen. Det er forskjellige, noen på nasjonalt nivå, og andre på europeisk eller globalt nivå. For å delta i en slik forening, må du forplikte deg til å respektere visse regler og å bli godkjent av organisasjonsrådet.


  4. Vi deg fullstendig til din trofaste. Hvis du klarer å få en rabbinsk stilling i en synagoge, må du påta deg ansvaret for din stilling og oppfylle forventningene til samfunnet, eller shul på jiddisk. Som rabbiner vil du tjene som samfunnsanimatør og åndelig guide for de troende som deltar i synagogen din. En stilling av denne typen vil helt sikkert være veldig krevende, men ofte veldig givende.
    • Vet at rabbineren din vil bli utbetalt av samfunnet, men at noen shuls vil bare kunne betale deg på deltid. Du vil da måtte forsørge deg selv ved å godta en ny jobb i synagogen, for eksempel ved å jobbe som lærer.
    • Mange samfunn leter etter rabbinere som er unge, energiske og lidenskapelige for arbeidet sitt, for å tiltrekke unge jøder til religion. Dette betyr imidlertid ikke at eldre rabbinere ikke vil kunne finne arbeid, men at yngre kan få en preferanse.


  5. Vurder en annen karriere enn rabbiner. Noen mennesker er ordinert rabbinere uten å gjøre denne jobben på heltid. Noen rabbinere jobber i andre områder, i eller utenfor deres trossamfunn.
    • Du kan jobbe i en jødisk organisasjon, et jødisk samfunnshus, et sykehus eller som kapellmester. Vær åpen for muligheten for å jobbe utenfor synagogen, da det sannsynligvis vil være flere stillinger og du vil ha flere sjanser til å finne arbeid.