Hvordan forklare fasten til et barn

Posted on
Forfatter: Louise Ward
Opprettelsesdato: 8 Februar 2021
Oppdater Dato: 19 Kan 2024
Anonim
Hvorfor mobber man? Og hvordan stopper man mobning i skolen? Få gode råd af Red Barnet | Call me
Video: Hvorfor mobber man? Og hvordan stopper man mobning i skolen? Få gode råd af Red Barnet | Call me

Innhold

I denne artikkelen: Snakker om død og oppstandelse av JesusBeskriver de viktigste dagene i fastetidenLær ritualene til LentenLiving Lent som en familie16 Referanser

Fasten er en periode med påsketid, tiden før påske, den viktigste høytiden for kristne, de tre dagene som så lidenskapen og Kristi oppstandelse. Fasten er faktisk en mulighet for kristne til å ta status, for å være nærmere Gud. Det er vanskelig å forklare denne perioden med faste og be til et barn. Det kan være skremmende å ta opp Jesu død ved å påpeke at han ofret sitt liv for menn. Den må presenteres i form av en historie som har sin logikk. Dette vil også tillate deg å reflektere samtidig over denne forberedelsesperioden.


stadier

Metode 1 Snakk om Jesu død og oppstandelse



  1. Vek på Jesu liv. Hvis du vil at barnet ditt skal tro, snakk med ham regelmessig om Kristus og ikke bare i løpet av høytidsdagene. Les ham eller la ham lese passasjer fra evangeliene som forteller historien om Jesus. Lån eller kjøp barnebøker om dette temaet Kristi lidenskap.
    • Introduser fasten som perioden Jesus forbereder seg på det han kom til jorden for å redde mennesker og love dem evig liv. Han ble sendt av sin far for å lide på lik linje med mennesker, i ørkenen som på korset: det er frelseren.


  2. Forklar ham Jesu død. Med en liten er det ubrukelig å gå inn på de skremmende detaljene om hans død. Du må imidlertid forklare ham årsakene til hans offer på korset. Jesus snakket og sa at han kom til jorden for å løse inn menneskers synder og dermed love dem evig frelse.
    • For et barnehagebarn, bare fortell ham at Jesus døde og reiste seg igjen.
    • For et litt eldre barn (6 til 9 år), spesifiser hva som er død og oppstandelse. Forklar at døden ikke er en slutt, men snarere en begynnelse, det evige liv.
    • Med en preadolescent kan du gå inn i detaljer om Kristi lidenskap og forklare ham at det er en hel symbolikk av død og gjenfødelse i forbindelse med den guddommelige frelse.




  3. Vis ham den sanne betydningen av påsken. Fortell barnet ditt at påsken er den viktigste kristne høytiden. Det er et sekulært parti der vi ser etter sjokoladeegg i hagen, men det er spesielt oppstandelsens festival. Hver kristen må tro på Kristi oppstandelse fra de døde.
    • Til et lite barn, fortell ham at Jesus elsket alle mennesker, og hvis han døde, var det for å gi dem evig liv. Derfor er påsken suksessivt en trist og gledelig høytid.
    • I denne kjeglen er fasten en tid for retur og konsentrasjon, men også en tid for forberedelser til den hellige dagen som er påskedag.

Metode 2 Beskriv fastedagens viktigste dager



  1. Forklar på aske onsdag. Det er begynnelsen på fasten: presten sporer med aske et kors på den troendes panne. Asken er der for å minne om det dødelige aspektet av mannen som er nevnt i Genesis "For du er støv, og du vil komme tilbake til støvet" (3:19). Bare fortell ham at det er en begynnelse av fasten, med et barn.
    • Hvis det hjelper, understreker du tegnet med aske, korset, og fortell barnet ditt at dette er symbolet på Jesus.



  2. Forklar viktigheten av disse førti dagene. Denne karantenen er nevnt i Bibelen, siden det er tiden Jesus tilbrakte i ørkenen i grepet av alle pine og fristelser, særlig Satan. Forklar at troende prøver å etterligne Kristus hvert år, prøv å bli bedre i gjerninger og tanker for å være nærmere Gud.
    • Fastetiden er ikke en nedtelling før påske, det er en tid der du må glemme de små bekymringene i hverdagen og spørre deg selv hva som er ditt forhold til Gud.


  3. Feir Holy Week med familien. Barnet ditt må forstå at uken før påske er spesielt viktig. Forsikre deg om at barnet ditt lager forbindelsen mellom fasten og påskefeiringen.
    • Palmesøndag minnes den triumfale inntreden av Jesus til Jerusalem, noe som ikke forhindrer, at noen mennesker senere dømte ham til døden noen dager senere. Forklar barnet ditt at hvem som helst kan bukke under for det onde og komme bort fra Gud.
    • Forklar ham på den hellige torsdag, dagen før Kristi død. Fortell ham at han valgte å dele sitt siste måltid (nadverden) med disiplene. Derfor har noen familier et påskemåltid.


  4. Vær tydelig på betydningen av langfredag. Det er dagen for Kristi død på korset, det er en episode vanskelig for et barn å forstå. Detaljer om korsfestelsen vil bli gitt i henhold til barnets alder. For de yngste kan det være nok å si at Jesus ofret seg for å redde menn, noe som senere vil gjøre hans ære.
    • Påsken er ofte en mulighet til å dekorere egg, men denne skikken er fornuftig. Egg er løftet om et nytt liv fordi, for troende, er Kristi død faktisk og fremfor alt en kilde til gjenfødelse, oppstandelse.


  5. Avslutt Holy Week i glede. Forklar barnet ditt at hellig lørdag er en sorgdag. Ingen religiøs seremoni blir feiret bortsett fra påskevakten. Introduser påsken som en lykkelig dag, for Kristus er oppreist. Forklar symbolet på egg, snakk om oppstandelsen, frelsen og livet etter døden takket være Gud.
    • For noen kristne er hellig lørdag en dag med forberedelser. Kurver med mat forventes å bli spist dagen etter etter å ha blitt velsignet.
    • Vær glad i løpet av denne påskedagen. Be, syng, feir Guds ære, gå til påskemesse og tilbring dagen med alle du er glad i.

Metode 3 Lær ritualene som er knyttet til fasten



  1. Forklar hva faste er. Under fasten tvinges praktiserende kristne til å faste. Målet er å etterligne Kristus i løpet av hans førti dager i ørkenen. Det betyr ikke å spise i førti dager. For noen kristne er det på tide å være nærmere Gud.
    • Det er uaktuelt å pålegge en voksen fasten. Få ham til å forstå at også han kan delta i denne offertiden ved å ikke spise søtsaker eller ta på spillkonsollen.
    • Denne gangen er også en tid til å tenke på andre, spesielt de som ikke har nok å spise. Hvis du gir mat til en veldedighet, ikke nøl med å gå med barnet ditt.
    • For katolikker er faste ikke obligatorisk for barn under 18 år, og å avstå fra å konsumere kjøtt er på ingen måte en plikt for barn under 14 år. Fasten er strengere blant ortodokse og østlige kristne.


  2. Oppmuntre til omvendelse. Det kan være for tidlig for ham å forstå at bekjennelse av synder blir fulgt av Guds tilgivelse. Imidlertid, hvis du oppfordrer ham til å tilstå hans små synder (å kjempe med en liten kamerat, å lyve, å si store ord ...) og be om tilgivelse for det, vil du gjøre barnet ditt litt troende på skapningen.
    • Få ham til å forstå at han vil føle seg renset hvis han tilstår og reparerer feilene hans som uunngåelig er urolige i hans alder. Fortell ham at Gud er kjærlighet og tilgivelse, han må overgi seg til Kristus for tilgivelse.


  3. Lær ham symbolikken i vann. Vann har en viktig betydning i den kristne tro. Det er med vann vi døper, det vasker original synd. Plasser en vakker liten beholder fylt med vann på et punkt av huset, som en hellig vann font. Når du går forbi, vil barnet ditt tenke på hva det betyr.
    • Forsøk å få ham til å forstå at når vann renser kroppen, er Jesus en kilde til liv som renser sjelen.


  4. Forklar at han må ha et nært forhold til Gud. Evig liv avhenger av ens tro og handlinger. Tro er en gave fra Gud, og fra gjerningene kommer de fra Ham, men også fra hver enkelt av oss. Barnet ditt trenger å forstå at han må være god for alle, noe vi ofte glemmer hver dag, men fasten er her for å minne oss på det.
    • Hjelp barnet ditt med å forstå at fastetiden er en måte å komme nærmere Gud på. Det var det Jesus gjorde i ørkenen. Med tanke på deres unge alder, kan du prøve å få ham til å forlate en av de små moderne vanene hans, slik at han tar et skritt tilbake fra materielle ting.

Metode 4 Levende lånt sammen med familien



  1. Takk Gud. Takk ham så snart du kan for alt det han gir deg og andre ikke har. Bare forklar at maten han spiser, sjansen for at han har å gå på skolen, lekene hans, alt dette er på en måte en gave fra Gud. Han må vite at vi må være ydmyke.
    • Forklar at familien din, hvis den har det bedre enn andre, skylder en del av den til Gud. Til gjengjeld skylder du deg selv å gi favoritten tilbake til de mest trengende. Så vil du ære Gud.


  2. Lær ved eksempel. Gjør fasten så mye du kan: En forelder er alltid et forbilde for et barn. Send ham ritualene til fasten og påsken og dra nytte av det for å gjenforene familien.
    • Utfør det du forfekter. Hvis du ber barnet ditt om å ofre, må han også se at du lager et. Hvis han bestemmer seg for å legge lekene sine til side, gjør det samme med datamaskinen din.


  3. Lev sammen din tro. Les Bibelen sammen, be sammen og lær det grunnleggende om kristendommen fra barnet ditt. Det er bøker for barn om Jesus, fasten og påskeens mysterium. Hvis du kan, kan du prøve å gjenoppleve viktige øyeblikk, for eksempel nadverden eller oppdagelsen av Kristi tomme grav.
    • Be ham gjøre ting med hendene. Det er mange ideer på Internett: gjør små kors med ham for å minne om Herrens gest, veve kroner med torner og forklare betydningen for ham. Lettere, male påskeegg.


  4. Forbered Lenten-menyene. Lunsj betyr ikke å svelge oppvasken uten smak. Forbered dine mager men appetittvekkende menyer for barna dine. Dermed vil de være bedre i stand til å feire akkurat denne perioden senere, de vil ikke ha noe skrekk for det. Be dem hjelpe deg med å tilberede disse Lenten-rettene.
    • Se etter Lenten-oppskriftsideer på Internett. Fisken vil være konge under fastetiden (tunfisk, laks). Tenk også på belgfrukter, som linser eller delte erter.
    • Noen regioner i Frankrike har mer typiske forberedelser, for eksempel kringler i Alsace eller bretonske ruller!


  5. Veiled ditt barn til å hjelpe andre. Barna har en medfødt generøsitet og å anmode den ved å veilede den om hva de kunne gjøre, vil verdsette den, og vil da forstå i lang tid den som er fastetiden.
    • Hvis en eldre person bor i nærheten av deg, kan du fortelle barnet ditt at du skal tilberede et fint påskekort og en liten sjokoladebunny. Et eldre barn kan for eksempel rengjøre hagen når de nærmer seg empene og planter noen vakre blomster som alle kan glede seg over.
    • Fortell barnet ditt at han gjorde det riktig, men at Kristus gjorde en veldig god gest ved å ofre seg selv.


  6. Gjør Lent til en givende tid. Ikke presenter fastetiden som en tid med lidelse, død og offer. Presenter det heller som en tid for refleksjon, nærhet i familien. Fasten er også en mulighet til å sette pris på de gode tingene i livet, å bli trøstet av utsiktene til et liv etter døden.
    • Ikke presenter fastetiden som en trist måned som ender med Jesu død, selv om det ender med Hans oppstandelse.
    • Presenter det snarere som en tid med svimlende og refleksjon over offeret som Kristus har gitt for mennesker og det faktum at evig liv vil bli tilbudt enhver troende.


  7. Ikke glem påske-rektoren. Når lidenskapen er over, må barnet ditt forstå at det han har gjort må forlenges hver dag som går. Påsken hjelper til med å huske hva en god kristen er. Disse verdiene om deling, tro og offer må fortsette hele året, ikke bare i løpet av påsken.
    • Ta barnet ditt med deg når du gir til en veldedighet. Vis ham at smarttelefonen er bra, men at han kunne gjort mer essensielle ting i stedet eller parallelt. Hjelp ham å lære mer om Jesu liv og liv. Tilbring tid med familien, snakk, lek og hjelp hverandre.