Hvordan gjøre en forskjell som ung kristen

Posted on
Forfatter: Lewis Jackson
Opprettelsesdato: 7 Kan 2021
Oppdater Dato: 1 Juli 2024
Anonim
Hvordan gjøre en forskjell som ung kristen - Kunnskap
Hvordan gjøre en forskjell som ung kristen - Kunnskap

Innhold

I denne artikkelen: Ha den rette holdningenLær mer om hans tro. Vi viser nyttige9 Referanser

Hvis du vil gjøre en forskjell som ung kristen, vet at det ikke er nok å gå i kirken og lese Bibelen, selv om disse tingene virkelig betyr noe. Det er nødvendig å leve et forbilledlig liv hver dag. Det er mange måter å være en sjenerøs person og gjøre en forskjell som ung kristen.


stadier

Del 1 Å ha den rette holdningen



  1. Vær et godt eksempel for andre unge mennesker. Som ung kristen bør du være et godt eksempel. Med andre ord, du bør følge de kristne læresetningene. Alt du gjør på en daglig basis skal være et speilbilde av Guds godhet.
    • Vis positivitet, smil og gjør gode gjerninger. Ikke snakk dårlig i andres rygg. Vær hyggelig mot alle, også de som ikke er populære. Elsk din neste. Du bør knytte handlingene dine til ordene.
    • Vær en leder. Ikke delta i fiskeaktiviteter. Bare unngå dem. Oppfordrer også folk til å slutte å gjøre dette. Hvis du er vitne til en scene med skremming, grep. Vær den eneste personen på skolen din som ikke tåler fornærmelser eller sladder.
    • Ikke drikk. Ikke røyk, ikke fester, ikke juks på eksamener, ikke oppfør deg og ikke vedta annen negativ oppførsel. Bruk fredagskvelden på å be i stedet for å dra på fest og kaste bort tid.



  2. Vær tålmodig og snill. Bli anerkjent som en ung kristen bare av dine handlinger og dine ord. Hver dag må du innta den rette holdningen.
    • Elsk andre og vær klar til å hjelpe dem, selv om det betyr å gjøre innsats for dem. Dette er en grunnleggende kommando som Jesus ga i løpet av sin tid på jorden. Det er ekstremt viktig å elske andre når du elsker dem. Ikke la ditt ego og din sosiale status slutte å behandle andre som dine brødre og søstre.
    • Ikke gå glipp av å åpne tankene dine. Elsk mennesker, uavhengig av religion, nasjonalitet, tro eller seksuell legning. Ikke spott eller snakk om upassende ting, og ikke gjør intolerante merknader. Du kan ikke gjøre en positiv forskjell hvis du sverger eller gjør grove vitser. Vær respektfull, ærlig og ren.
    • Hver dag, på jobb eller på skolen, gir et godt eksempel på en krists liv. Vær ydmyk, snill, tålmodig og respekt for alle, ikke bare overfor andre kristne.



  3. Gå for å møte mennesker som er isolerte. Jesus viste sin kjærlighet til de mest mishandlede og marginaliserte menneskene i samfunnet. Gi aldri opp noen, og fremfor alt må du aldri miste håpet om Gud, enten det er i vanskelige eller gledelige tider.
    • På skolen vil du absolutt møte grupper og isolerte samfunn. De er mennesker som bare går til noen mennesker fordi de ikke kjenner noen andre og ikke vil prøve å få kunnskap og alle gjør det. Du må doble innsatsen for å bygge relasjoner for å komme ut av komfortsonen din.
    • Sitt ved siden av en kamerat som er alene i kantinen og blir hans venn. Eller du kan høre på det. Å etablere et personlig forhold til noen er et utmerket skritt for å bringe dem til Kristus. En subtil, men effektiv måte å spre tro på er å så frø og la dem spire ved hjelp av Den Hellige Ånd.
    • Vær et eksempel for andre kristne også, be for dem, motivere dem og leve i henhold til Bibelen for å manifestere Guds kjærlighet og nåde. Behandle alle de samme, uavhengig av status og yrke. Før Gud er vi alle like og fortjener å bli forstått.


  4. Godta nederlag som en velsignelse. Du skal gjerne gjøre godt. Men det vanskeligste er å vise en positiv holdning når man blir møtt med livets skuffelser og omveltninger.
    • Når en person stiller deg et spørsmål om din tro, ikke få panikk. Ikke glem at alle har sin egen vei til Kristus. Mange har kommet til Jesus Kristus på en dramatisk måte, andre er allerede født i en kristen familie. Hver historie er unik og har sin egen mening, ikke skam deg for din. Fortell folk hva du tror og hvorfor, selv om de gjør narr av deg.
    • Hold den andre kinnet. Hvis noen er hard eller grusom med deg, tilgi ham og vis ham din kjærlighet. Tilgivelse er et av grunnlagene for den kristne tro. Vi er alle syndere siden fødselen, vi kjemper alle sammen mot synd og vi bukker under noen ganger. Ikke bli motløs. Hvis noen gjør deg vondt, finn en måte å tilgi ham.
    • Når du bukker under for synd, tilgi deg selv, stå opp og prøv igjen. For Gud er det som ikke teller høsten, men antallet ganger vi stiger. Forsøk å vokse positivt. Du er unik, du har dine egne talenter, styrker og svakheter, smak og avsky. Utvikle de positive sidene ved personligheten din.

Del 2 Lær mer om hennes tro



  1. Fortsett å studere din tro. Selv når du blir gammel, må du ikke slutte å studere din tro. Vet at selv voksne fortsatt sliter med vanskelige problemer.
    • Med klassekameratene dine, form en gruppe unge kristne for å vise andre at du er klar til å lære mer om kristendommen. Folk vil merke en endring i gruppen din. Begynner å svare på spørsmål og ta risiko. Hvis du kommer ut av kokongen din, vil andre gjøre det samme.
    • Å dele vers er greit, men det er viktigere å forstå dem så godt som kjeglen deres i hele Bibelfortellingen. Du kan si dette: Gud elsket verden slik at han ga sin eneste sønn ... (Johannes 3: 16) Men inntil du kan vise denne kjærligheten til andre, vil de synes det er vanskelig å se de positive endringene som din tro fører til.


  2. Les Bibelen. Prøv å lese en passasje hver dag. Guds ord er viktig for enhver kristen fordi det guider oss. Du kan også høre på kristne podcaster eller se videoer på YouTube.
    • Still spørsmål. Du kan ikke vite alt. Mange kristne har styrket sin tro hele livet, men de mestrer ikke alle sider ved kristendommen. Når du leser bibelbøker, er det viktig å ta hensyn til mange faktorer som historisk kjegle, språk, oversettelse og språklig kjegle.
    • Be om hjelp fra eldre religiøse ledere og vis dem stor respekt. Det kan være en pastor eller en prest eller en katekismelærer. Be dem hjelpe deg med å lære mer om den kristne troen. Prøv å delta i en bibelgruppe for barn i din alder.Det vil være mye viktigere å styrke din tro og bedre forstå Bibelen enn å delta på tradisjonelle gudstjenester.


  3. forespørsler så ofte som mulig og gå til kirken. Du kan begynne med disse ordene: Gud, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, men mitt største ønske er å gjøre en forskjell som ung kristen. Gud bryr seg ikke om hva som blir sagt til ham. Han liker å høre på oss.
    • Du kan begynne å føre en bønnedagbok for å huske bønnene dine og se om de har blitt besvart eller ikke. Ikke ber bare for deg selv, ber også for andre.
    • Du bør gå i kirken så mye som mulig og spørre foreldrene dine om de kan kjøre deg dit. Prøv å kjenne noen bønner utenat og resitere dem før du legger deg og før hvert måltid. Ta deg tid til å slappe av, tenke på Gud, tenke på hva du er takknemlig for og be om tilgivelse for alt det du har gjort galt.
    • Spør Gud hva du skal gjøre i bønnene dine. Han vet alle dine ferdigheter, styrker og svakheter og vet nøyaktig hva du bør gjøre for å gi et betydelig bidrag til samfunnets velvære. Verken din alder eller din komfortsone skal kunne slutte å følge Guds vilje.

Del 3 Vis deg nyttig



  1. Organiser en innsamling for å hjelpe mennesker i nød. Hvis mulig, samle mynter eller gi lommepenger til folk. Finn en god sak og samle inn donasjoner. Eller bare gi pengene du har til en god sak.
    • Du kan også bruke donasjonssider. Du kan også støtte en sak hvis hovedformål er å hjelpe mennesker til å kjenne Gud og hans ord. Mange organisasjoner søker å hjelpe vanskeligstilte mennesker rundt om i verden og lære dem evangeliet.
    • Du kan vaske biler eller holde en limonadestativ. Selg gamle bøker. Mengden av donasjonen betyr ikke noe. Det er gesten som teller.


  2. Bli med i en gruppe unge mennesker eller et oppdrag. En annen måte å tjene andre på er å delta i gruppeaktiviteter i kirken din. Bli med i religiøse grupper og delta i lokale, nasjonale eller internasjonale oppdrag. Hvis kirken din ikke organiserer denne typen aktiviteter, kan du dele den med menighetene.
    • Prøv å betale krone (gi en tidel av det du har til kirken) eller doner noen ting du ikke bruker lenger. Det er også en god idé å oppmuntre vennene dine til å gå i kirken eller bli med i en gruppe unge mennesker.
    • Ikke behandle medlemmer av den religiøse gruppen som skolekamerater, og ikke later som det er kjedelig. Vig deg selv til Gud ved å forbli glad og lykkelig og gi ditt bidrag til gruppen. Hvis mulig, opprett eller bli medlem i en kristen klubb på skolen.
    • Ikke glem at du ikke trenger å krysse hav for å gjøre oppdrag. Du kan dra på misjon til et universitet eller lokal videregående skole for å hjelpe ansatte med vennene dine i kirken og snakke om Jesus til alle som vil høre.


  3. Vær åpen om din tro og dine prinsipper. Noen ganger kan det være veldig vanskelig. Du kan ha inntrykk av å være den eneste unge kristen i samfunnet ditt for ikke å skjule troen hans. Hold fast. Utvikle et godt forhold til Jesus Kristus og dine omgivelser.
    • Unge kristne er ambassadører og ikke hemmelige agenter. For å forandre folks hjerter, må man først samhandle med dem. Prøv å manifestere din tro åpenlyst. Du kan bruke t-skjorter merket med s som kan vekke diskusjon.
    • Forsvar deg selv og uttrykk åpent dine moralske overbevisninger. Gjør det på en positiv, ikke negativ måte. Vær klar til å forsvare din overbevisning. Prøv å vise som levende bevis på hva Gud har gjort i livet ditt. I dag påvirker avkristiseringen flere og flere unge mennesker. Du kan forbedre situasjonen ved å være et levende bevis på hva Guds ord kan tilby dem.


  4. Gjøre frivillig arbeid. Du kan hjelpe hjemløse, ta vare på eldre og funksjonshemmede eller jobbe i et dyrehjem. Frivillig på skolen, på skolen og hjemme.
    • Du kan også være til hjelp ved ganske enkelt å representere en positiv styrke i samfunnet ditt. Hjelp for eksempel klassekameratene med lekser. Organiser en rengjøringsdag i parken eller bloddriftskampanjer.
    • Bidra til kirken din. I utgangspunktet, dugnad for å hjelpe kirken din. Du kan bare holde døren for folk som besøker kirken. Du kan også rense kirken etter gudstjenesten.


  5. Del din tro hvis du tror det vil hjelpe andre. Det betyr ikke at du må pålegge andre din tro. Imidlertid, hvis noen vil vite hva som gir deg styrke i alt du gjør, så fortell ham forsiktig at du tror på Gud og at du legger alle dine bekymringer, frykt og smerter i Guds hender, slik at du kan hjelpe. de andre i vanskene.
    • Ikke vær redd for å dele vitnesbyrdet. Diskuter med pastoren din mulighetene for å dele vitnesbyrd og delta i kirkeaktiviteter. Det viktige er å alltid huske at det bare å fortelle folk at du er kristen noen ganger kan være nok, så lenge du er glad og vennlig og du ikke skader noen.
    • Hvis du legger merke til at noen er i trøbbel og mottakelige for forslag, fortell dem hvem som kan stole på Gud. Forstå imidlertid at det å være kristen ikke betyr å pålegge andre religionen din. Kristendommen er basert på kjærlighet og fred. Lær å elske mennesker som de er, og vet at du ikke kan endre dem ved å pålegge din religion. Hvis du vil vise folk at kristendommen har gjort deg bedre, må du være hyggelig mot de som frister, uansett tro.