Hvordan be Tahajjud

Posted on
Forfatter: Lewis Jackson
Opprettelsesdato: 7 Kan 2021
Oppdater Dato: 10 Kan 2024
Anonim
HOW TO PERFORM TAHAJJUD PRAYER I NIGHT PRAYER ISLAM I Islamic talks 2020 I Nouman Ali Khan new
Video: HOW TO PERFORM TAHAJJUD PRAYER I NIGHT PRAYER ISLAM I Islamic talks 2020 I Nouman Ali Khan new

Innhold

I denne artikkelen: Forberedelse til bønnUtstart av Tahajjuds bønnForsøke Tahajjuds bønn12 Referanser

Tahajjud-bønn er en spesiell islamsk bønn som er anbefalt (men ikke påkrevd) for alle muslimer. Tahajjud-bønnen blir utført etter Issha-bønnen (den obligatoriske nattbønnen) og før Fajr-bønnen (den obligatoriske morgenbønnen). Om mulig er det best å utføre Tahajjud-bønnen mellom midnatt og Fajr, helst i løpet av den første tredjedelen av natten. Selv om Tahajjuds bønn ikke er obligatorisk, prøver mange praktiserende muslimer å lage en daglig bønn som et tegn på hengivenhet og en mulighet til å oppnå Allahs forløsning og tilgivelse.


stadier

Del 1 Forberedelse til bønn



  1. Arranger å våkne etter midnatt. Etter å ha utført Isa-bønnen og gått til sengs, ordne med å våkne om natten før Fajrs bønn (for eksempel kan du stille vekkerklokken eller be et familiemedlem om å vekke deg). Selv om Tahajjud-bønnen kan utføres når som helst på natten, hvis det er mulig, er det bedre å gjøre det etter midnatt, spesielt i løpet av den første tredjedelen av natten. Øyeblikket på to tredjedeler av tiden mellom Isha og Fajr er et utmerket tidspunkt for bønnen fra Tahajjud, for det sies at Allah stiger ned i den laveste delen av paradiset og spør: Hvem ber meg, så jeg kan gi det? Hvem ringer, slik at jeg kan svare ham? Som ber om tilgivelse, slik at jeg kan tilgi ham  ?
    • Hvis du gjør en oppriktig innsats for å våkne opp og utføre Tahajjuds bønn, men hvis du slutter å sove ved en tilfeldighet, ikke føl deg skyld. I følge hadithene registrerer Allah din ærlige intensjon om å utføre Tahajjud-bønnen og ser på søvnen din som en medfølelseshandling.



  2. Våkn opp og gjør dine ablusjoner. Våkn opp om natten når du har valgt. Når du er våken, gjør du dine ablutjoner (wudhu), rituelle renselser som muslimer utfører før du ber og berører den hellige Koranen. Etter tradisjonen utfører vi ablusjonene ved å følge de fire følgende trinnene:
    • vi vasker ansiktet;
    • vi vasker armer og hender uten å glemme albuene;
    • vi får hendene i håret (masah);
    • vi vasker føttene opp til anklene;
    • Legg merke til at mange muslimer (så vel som profeten Muhammad (sag)) også velger å rense munnen og tennene med en siwak før Tahajjud-bønnen og må gjøre ghusl;
    • Hvis du har hatt sex eller en orgasme i løpet av natten, må du rense deg ved å gjøre ghusl.



  3. Gå om nødvendig til et rent og stille sted. Gå deretter til et rent, rolig og verdig sted for å utføre bønnen. Dette trinnet er viktig fordi navnene på Allah er rene, og det er grunnen til at muslimer generelt blir anbefalt å navngi dem på rene og hellige steder for å vise sin hengivenhet. Bruk de vanlige bønneklærne, og sett deg på Kabah-bønneteppet i Mekka, som du ville gjort for andre bønner.
    • For å avklare er det ikke nødvendig å være på et spesielt sted som en moske eller et rikt dekorert rom i huset ditt for å utføre Tahajjud-bønnen. Alt du trenger er et rent sted som like gjerne kan være på soverommet ditt.


  4. Bli kvitt alle bekymringene du har i hjertet. Bønnens tid er laget for å fokusere og reflektere over Allahs ære. Det er ikke ment å bekymre deg for problemer i ditt daglige liv som til slutt ikke har betydning for Allahs uendelige visdom og medfølelse. Slapp av og glem alle små problemer, håp og frykt. Ignorer negative tanker eller følelser som kan distrahere deg. Lukk øynene og fokuser på hjertet når du begynner å nå en høy åndelig bevissthet.

Del 2 Å si bønnen til Tahajjud



  1. Gjør kjent din intensjon om å be. Når du begynner på bønnen, må du komme med en siste mental uttalelse om Tahajjud-bønnen du vil utføre. Bestem deg for å fullføre Tahajjud-bønnen på den måten du har valgt, og bestem deg for årsaken til at du førte Tahajjud-bønnen. For eksempel vil du herliggjøre Allah eller be ham om tilgivelse. Det er ikke nødvendig å gi denne uttalelsen høyt, Allah kjenner tankene dine, så intensjonene dine vil være klare for ham fra det øyeblikket som er klare for deg.
    • Tahajjud-bønnen blir vanligvis utført ved å gjenta flere rakas (sykluser) av Salah, ritualet som muslimer følger for sine daglige bønner. For Tahajjud-bønnen utføres rakas vanligvis i par, så du bør også bestemme hvor mange rakas du vil fremføre på den tiden. Du finner mer informasjon i resten av artikkelen.


  2. Lag to rakas. For å begynne Tahajjud-bønnen, begynn med en bønn av to rakas. Bønnen begynner med å stå stående og resitere vers fra den hellige Koranen. Deretter fortsetter personen som ber med å lene seg fremover og legge hendene på knærne før han støtter seg på bakken, hviler pannen, nesen og håndflatene på bakken mens han løfter albuene. Så setter han seg på knærne og bøyer føttene under bena, før han reiser seg og sier Allahu Akbar. Dette er en veldig generalisert beskrivelse av bønn. Hvis du er usikker på hvordan du skal utføre bønnen, vil du finne mange artikler på Internett om den før du prøver Tahajjud-bønnen.
    • Imiter praktiseringen av profeten Muhammed (sag) som pleide å resitere følgende vers etter hver rakas under Tahajjud-bønnen:
      • etter å ha resitert Surat al-Fatihah i den første raka, skal du resitere surahen "Al-Kafirun";
      • etter å ha resitert Surat Al-Fatihah i den andre raka, skal du resitere surahen "Al-Ikhlas".


  3. Gjenta rakas antall ganger du ønsker. Generelt er to rakas det minste som er nødvendig for Tahajjud-bønn. Imidlertid er det mulig å gjenta så mange suraer du vil. I følge hadithene pleide for eksempel profeten Muhammed å be opp til tretten rakas. For de fleste muslimer er Tahajjud-bønnen sammensatt av par rakas og åtte rakas ser ut til å være tilstrekkelig. Med andre ord, de fleste muslimer vil fremføre to, fire, seks eller åtte rakas, men det er ikke tilrådelig å gjøre mer.
    • Hvis du kan, anbefales det å resitere lengre suraer som Al-Baqarah, An-Nisā eller Al-Imran, selv om du bare kan gjøre det fra tid til annen.
    • Etter eksemplet med profeten Muhammed (sag), hvis du legger merke til at daggryet kommer mens du resiterer Tahajjuds bønn, kan du avslutte den med å utføre Witrs bønn (en valgfri bønn som skal utføres før Fajrs bønn).


  4. Legg til dine egne bønner etter rakas. Når du har fullført antallet rakas du har bestemt deg for i begynnelsen, kan du legge til personlige bønner for øyeblikket som er oppriktige, respektfulle og gjort i full hengivenhet for Allah. Du kan for eksempel forlenge utsprettene dine. Du kan også legge til takk og bønner for Allah, be om at din tro skal bli sterkere og bedre veiledet, eller at du kan komme med en spesiell forespørsel. Når du for eksempel har fullført rakas, kan du be om litt letthet for en venn eller bekjent som går gjennom en vanskelig tid. Det er også det perfekte tidspunktet å be om tilgivelse for syndene dine.
    • Erkjenn de onde tingene du har gjort, lov å ikke gjøre dem igjen, og be oppriktig tilgivelse og barmhjertighet overfor Allah for de straffene han har forberedt deg. Enhver bønn du legger inn vil bli hørt og Allah vil, dine bønner blir besvart.
    • Bruk frykten for å mislike Allah for å bli en bedre muslim.
    • Ikke mist håpet om at Allah vil tilgi deg, for i Koranen er det mer enn 70 ganger bestemt at Allah er velvillig.
    • Alle bønnene du tilbyr blir hørt, og hvis Allah ønsker det, vil han svare vennlig.


  5. Hvis du er for sliten til å be Tahajjud, gå tilbake til senga. Siden Tahajjuds bønn avbryter den normale søvnsyklusen, er sjansen stor for at du blir trøtt når du gjennomfører bønnen. Hvis du er så sliten at du innser at du glemmer det du sier mens du resiterer bønnene eller driter av i midten av Tahajjud-bønnen, ikke prøv å fullføre det. I dette tilfellet, ifølge hadithene, noterer Allah ditt oppriktige ønske om å fullføre bønnen fra Tahajjud. Du kan gå tilbake til å sove uten å føle deg flau eller skamme deg, men prøv å være bedre forberedt neste gang.

Del 3 Utforske Tahajjud-bønnen



  1. Les passasjer i Skriften om praktiseringen av Tahajjud-bønn av profeten Muhammed (sag). For å få en bedre forståelse av viktigheten av Tahajjuds bønn, kan du se på mange referanser til denne bønnen i de islamske skriftene. Enda viktigere er at Tahajjud-bønnen er sitert i Koranen og er mye omtalt i hadithene. Imidlertid har det også blitt diskutert i arbeidet med mange muslimske lærde gjennom denne religionens historie.
    • For å begynne, prøv å lese Sahih Bukhari Book 21 (nattbønn). 70 hadiths i denne boken beskriver profeten (sagens) vaner angående bønnen til Tahajjud. Det er også mange kommentarer om Tahajjud-bønnen i Koranen, for eksempel i Sura 17: 79 og Surah 39: 9.


  2. Vurder å involvere familien din i Tahajjud-bønnen. Muslimske familier anbefales å holde Tahajjud-bønnen sammen, da profeten Muhammed (sag) og hans kone Aisha rådet ektemennene og deres hustruer til å utføre Tahajjud-bønnen sammen. Utøvelsen av Tahajjuds familiebønn lar deg styrke familiebånd i hengivenhet til Allah og vise din solidaritet gjennom religiøs praksis.
    • Hvis du er interessert, kan du be ektefellen din eller barna om å bli med deg før den første natten for å holde Tahajjud-bønnen sammen, så hvis de trenger din hjelp til å gjøre det, vekke dem opp og feir den uendelige storheten og medfølelsen Allah, ber sammen. Barn over ti år vil sakte måtte bruke vanen med å holde Tahajjuds bønn når de er klare, men hvis det er for vanskelig for dem å våkne opp midt på natten, bør du ikke få dem til å føle skyld, så lenge de våkner. for Fajr og de utfører sine obligatoriske bønner.
    • Oppmuntre barna dine ved å minne dem på belønningen de vil få ved å utføre frivillige handlinger som Tahajjud og advare dem om konsekvensene hvis de ikke gir ofrene som Allah forventer og fortjener.
    • Generelt er familier hvis medlemmer sammen utfører Tahajjud-bønn et unntak for de som trenger å sove, for eksempel små barn, syke og eldre.


  3. Imiter praktiseringen av profeten Muhammed (sag). Alle muslimer bør følge eksemplet til profeten Muhammed (sag), den første Allah og forseglingen til alle profetene. Hvis du vil bli veiledet når du utfører Tahajjud-bønnen, bør du studere hvordan profeten Muhammed (sag) utførte denne bønnen og prøve å ta de samme vanene. Ved å prøve å endre Tahajjuds praksis av profeten (sag), kan muslimene arbeide for å komme nærmere perfeksjonsidealet som den representerer og dermed for å komme nærmere Allah.
    • Som nevnt tidligere, er bok 21 av Bukhari et utmerket valg å starte hvis du leter etter informasjon om profetens Tahajjud (sag) vaner.


  4. Gjør bønn av Tahajjud til en vane. Som en valgfri bønn er Tahajjud-bønnen absolutt ikke en praksis som enhver muslim føler seg tvunget til å utføre. Imidlertid velger mange muslimer å øve Tahajjud-bønn regelmessig (om ikke hver natt) når de er i stand til det. Som andre bønner, bringer oppfyllelsen av Tahajjud-bønn den troende nærmere Allah. I tillegg er Tahajjuds bønn ofte assosiert med Allahs tilgivelse og forløsning, noe som gjør det til en flott måte å finne en måte å rette dine små feil, synder og ufullkomne handlinger på.
    • Husk at Allah setter pris på de vanlige hengivenhetene, så hvis du begynner å utføre Tahajjud-bønnen, kan du prøve å ikke gi opp. Hvis du vil gjøre Tahajjud-bønn til en integrert del av livet ditt, bør du stille alarmen din for hva som høres regelmessig for å vekke deg om natten, eller du kan sette opp et spesielt hjørne i hjemmet ditt for å gjøre denne bønnen.
    • Hvis du ikke har muligheten til å be Tahajjud hver kveld, kan du begynne gradvis med å bruke vanen til å resitere to til fire rakats to eller tre ganger i uken (så mye du kan), med mål om å gjøre mer mer.