Hvordan ringe til bønn (Adhan)

Posted on
Forfatter: Lewis Jackson
Opprettelsesdato: 7 Kan 2021
Oppdater Dato: 25 Juni 2024
Anonim
Hvordan ringe til bønn (Adhan) - Kunnskap
Hvordan ringe til bønn (Adhan) - Kunnskap

Innhold

I denne artikkelen: Forberedelse til bønnekallingKall til bønnBetaling av en dua og liqama10 Referanser

Ladhan er en spesifikk oppfordring til den muslimske tradisjonen for å gjøre det salat (eller bønn). Muezzin ringer til bønn fra minaret i moskeen for å kunngjøre bønner eller feiringer. I følge muslimsk tradisjon er ladhan også den første tingen en nyfødt hører. Du kan si disse ordene på fransk, arabisk eller et hvilket som helst annet språk som har noen mening for deg.


stadier

Del 1 Forberedelse til oppfordring



  1. Gjør dine ablusjoner å forberede deg mentalt og fysisk til bønn. Vær så snill, rens deg selv for Allah og vask hendene. Konsentrer deg lydløst om grunnene som fører til at du ber om bønn. Rense selv.
    • Skyll munnen tre ganger med vann for å fjerne matbitene som kan være der. Pust inn vannet gjennom neseborene for å rense nesen.
    • Vask ansiktet tre ganger. Bruk hånden til å spraye vann i ansiktet fra høyre øre til venstre øre, deretter fra toppen av pannen til bunnen av haken. Vask føttene og underarmene godt, tre ganger. Vask hodet og ørene.
    • Husk at du må gjenta ablusjonene hvis du gjør noe som avbryter dem (vannlating, sal, gass, blødning) eller hvis du sover dypt.



  2. Stick vender mot qibla. Qibla er retningen mot Kaaba i Mekka. Alle muslimer snur seg i denne retningen når de ber. Det er forskjellige applikasjoner på internett som forteller deg hvordan du finner qibla. Hvis mulig, stå på et høyere sted, for eksempel et tårn, et tak eller et vindu på gulvet.


  3. Vær nøye med å ringe til bønn. Ta et øyeblikk med stille konsentrasjon og tenk på hva du skal gjøre. Tenk på grunnen som fører til at du ber til bønn. Tenk på hva dette øyeblikket betyr for deg, for din tro og for menneskene du skal kalle.


  4. Stopp eller dekk ørene. Tett ørene med pekefingrene eller legg hendene på ørene. Dette trinnet er ikke obligatorisk, men det er tradisjonen. Du vil ha en klarere intensjon ved å koble ørene mens du fokuserer på ordene du skal uttale.

Del 2 Ringe til bønn




  1. Resitér ordene. Si dem sakte med en høy, klar stemme. Vurder å synge ordene, hvis du føler deg komfortabel nok. Hvis du ikke er sikker på hvordan du gjør det, kan du høre på andre som ber om bønn før du gjør det selv. Se etter videoer og innspillinger av oppfordringen til å be på Internett.
    • Etter å ha resitert hver setning, vil resten av menneskene som vil be (Jamaah) svarer ved å resitere hver setning forsiktig som muezzinen resiterer, med ett unntak. Etter "Hayya ala la-salah" og "Hayya ala la-falah", svarer andre "La hawla wala kuwata ila billah": "Det er ingen annen makt og autoritet enn Allah".


  2. Start samtalen med å si Allahu Akbar (الله أكبر) fire ganger. Det betyr "Allah er den største". Grupp repetisjonene i to grupper av to: Allahu Akbar, Allahu Akbar. Allahu Akbar, Allahu Akbar ! Vær oppmerksom på at Maliki-muslimer gjentar denne setningen to ganger i stedet for fire.


  3. fortelle Ashhadu an ilaha illallah (أشهد أن لا إله إلا الله) to ganger. Det betyr "Jeg vitner om at det ikke er noen annen gud enn Allah". Dette uttales "ach-hadou awn-la il-aha ill-all-ah".


  4. Gjenta Ash hadu anna Muhammadan rasul allah (أشهد أن محمد رسول الله) to ganger. "Jeg vitner om at Muhammed er r d Allah." Dette uttales "ach-hadou awn-a Mu-ha-mad-awn rah-soul All-ah".


  5. fortelle Hayya ala al-salah (حي على الصلاة) to ganger. Det betyr "komme til bønn". Dette uttales "haille-ah-ala al-sal-ah".


  6. fortelle Hayya ala la-falah (حي على الفلاح) to ganger. Det betyr "kom til lykke". Dette uttales "haille-ah-ala la-fal-ah".


  7. Si en spesifikk frase til skolen din. Det er ingen enstemmig enighet om hva som kommer etter "Hayya ala la-falah" og før de endelige repetisjonene av "Allahu Akbar". Ordene du skal resitere på den tiden avhenger av den islamske skolen du følger. Kjenn implikasjonene og vær forsiktig så du ikke fornærmer noen. Hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre, kan du vurdere å hoppe over denne linjen og gå videre til neste setning.
    • Hvis du er sunnimuslimer, så si "Assalatu khayru minutes an-naum". Det betyr at "bønn er bedre enn søvn". Bruk denne setningen bare til fajrs bønn, morgenbønnen.
    • Hvis du er sjiamuslim, så si "Hayyah la Khair amal". Det oppfordrer troende til å skynde seg etter det beste.


  8. Gjenta Allahu Akbar (الله أكبر) to ganger.


  9. Avslutt med å si "The ilaha illallah" (لا إله إلا الله). "Det er ingen annen gud enn Allah." De fleste muezzins sier det bare en gang, ifølge de fire islamske skolene, selv om Imamis gjentar det to ganger. Malikis og shafiis tillater repetisjon av den siste linjen ved å betrakte den som en del av tradisjonen til profeten. Ifølge dem er oppfordringen til bønn fortsatt gyldig hvis den uttales to ganger slik imamiene gjør.

Del 3 Resitere en dua og liqama



  1. Si a dua etter ladhan. Det er ikke obligatorisk å fylle denne plassen med en dua, men det er en "mustahabb", det vil si en favorittakt. Duaen er en personlig bønn eller meditasjon. fortelle Allahumma Rabba Hathihi Al-Daawati Al-Taamma Wal Salati Al-qaaima, Aati Sayyedana Muhammadan Al-Wasilata Wal-Fadilata Wal-Darajata Al-aleyata Al Rafiah, Wa bad-hu Allahumma Maqaman Mahmudan Allathi Waadtahu, Innaka The Mehlead .


  2. Resitere liqama. Dette er den siste samtalen til bønn før selve bønnen. De nøyaktige ordene og antall repetisjoner avhenger av den islamske skolen, så du bør vurdere å spørre mer informasjon fra et medlem av samfunnet ditt. Når du har uttalt liqama, kan bønnen begynne.
    • Si liqama med en lavere stemme enn da du ba om bønn. Folk må kunne høre deg, men de må være nærmere deg nå.