Hvordan lese Bibelen

Posted on
Forfatter: Peter Berry
Opprettelsesdato: 18 August 2021
Oppdater Dato: 1 Juli 2024
Anonim
10 TIPS TIL Å LESE I BIBELEN 🔥 Få gratis bibelleseplan og hjelp til hvordan lese i Bibelen!
Video: 10 TIPS TIL Å LESE I BIBELEN 🔥 Få gratis bibelleseplan og hjelp til hvordan lese i Bibelen!

Innhold

I denne artikkelen: Ha en plan for å lese BibelenTil en akademisk lesing av Bibelen Les hele BibelenLes aktivt BibelenLes studiet av Bibelen21 Referanser

Bibelen er en bok, eller rettere sagt en serie bøker, hvis lesing er lang og ikke alltid lett. Å lese den svarer alltid til et behov, religiøst eller sekulært. Det er mange måter å lese den på, avhengig av om du leter etter en spesifikk åndelig respons eller bare ønsker å øke kunnskapen din. Det er mulig å lese den i den rekkefølgen den er publisert, men også ved å velge kapitler eller hele bøker. For å finne veien rundt, bruk en bibelstudie eller bli med i bibelstudiegrupper. Enten du er en troende eller ikke, det å lese denne boken vil ikke forlate deg likegyldig.


stadier

Del 1 Ha en plan for å lese Bibelen



  1. Begynn med evangeliene. Disse fire bøkene i Det nye testamente forteller historien om Jesus fra Nasaret, hans handlinger og hans prekener. Disse ble skrevet etter Kristi død, og for en kristen er deres lesing essensiell. De er like, men forskjellene mangler ikke.
    • Matthew forteller historien om Jesu liv og hans lære. Han presenterer ham heller som den som realiserer profetiene som ble kunngjort i Det gamle testamente.
    • Mark forholder seg ikke så mye til Jesu liv. Historien hans er i stor grad bygd rundt et essensielt faktum: korsfestelse.
    • Lukas synspunkt er mer sentrert om figuren til en rimelig Jesus, nær folket, læreren.
    • Evangeliet ifølge Johannes er bortsett fra dette at det er upubliserte episoder av Jesu liv, ikke nevnt i de tre andre evangeliene, kalt "synoptics".



  2. Les Pentateuch. Disse tidlige bøkene fra Det gamle testamente fremkaller verdens skapelse og hendelser langt tilbake i tid. Sammensatt av Genesis, Exodus, Leviticus, Numbers and Deuteronomy, fremkaller det verdens skapelse og mennesker, men også hele det hebraiske folks historie til det kommer tilbake til det hellige landet. De mest fremtredende skikkelsene er Noah, Moses, Abraham og Isaac. Det er her de ti bud er.


  3. Les også poetiske og sapientiale bøker. I Det gamle testamente finner du es, som Jobb, Salmer, Predikanten og Song of Songs. Det er poesi, lerotisme, prinsipper for visdom, moral ... For noen som allerede kjenner Bibelen, er de dyrebare bøker for loraison.


  4. Ikke nøl med å se på profetene. Det gamle testamente forteller om 18 profetiske bøker (Jesaja, Esekiel, Daniel ...) Alle kunngjør på en mer eller mindre tydelig måte en frelserers ankomst. Deres interesse ligger i det faktum at vi kan sammenligne dem med evangeliene for å se om Jesus virkelig er den kunngjorte Messias.



  5. Les også brevene. De tilhører Det nye testamente og forteller problemene som ble oppstått ved begynnelsen av kristendommen av apostlene under deres oppdrag. De av Paulus er de mest kjente, de for korinterne, for galaterne, men Peter og Jude har også forlatt. De har blant annet som formål å styrke troen på de første konvertitterne, å gi dem ritualer og fremfor alt å forklare og forevige Kristi tro.


  6. Åpne Bibelen din etter omstendighetene. Hver gang du støter på et problem i livet ditt, kan du være sikker på at det er et svar i Bibelen. Det er en historiebok, om moral, men også om åndelighet og bønn. Gjenopplad i Bibelen.
    • I tider med sammenstøt, se Matteus 10: 28-33 eller Filipperne 4: 4-47.
    • Hvis du plager deg selv, kan du lese Salme 91: 9-16 eller Josva 1: 9 med fortjeneste.
    • Hvis du ikke vet hvor du er, kan du lese Lukas 15: 11-24 eller Salme 107 4-9.
    • For å takke Gud, ta inspirasjon fra Salme 100 eller 2. Korinter 9: 10-12, 15.


  7. Åpne Bibelen din tilfeldig. Noen troende sier at den beste måten å lese Bibelen på daglig basis er å åpne den tilfeldig. Andre tenker tvert imot at denne metoden slutter før eller siden av forvirring.For å si begge sider enige, la oss si at dette tilfeldige utvalget kan være best egnet for de som allerede har en grundig og grundig kunnskap om Bibelen.

Del 2 Å ha en akademisk lesning av Bibelen



  1. Les Pentateuch. I denne første delen av Bibelen vil du lese de historiske og religiøse trengselene til de tolv Israels stammer, det hebraiske folket. Disse inkluderer deportasjonen av hebreerne til Egypt og landet tilbake til det lovede land. Disse tilsynelatende historiske fortellingene må tas for hva de er, nemlig et subjektivt vitnesbyrd.


  2. Les også de såkalte "historiske" bøkene. Du finner for eksempel de to kongene bøkene eller de to bøkene i Krønikebøkene, som forteller de første kongedømmene i Juda, deportasjonen til Babylon, etc. I disse historiene finner ikke historikeren nødvendigvis sin beretning, selv om viktige fakta er pålitelige.


  3. Studer Apostlenes handlinger og de forskjellige brevene. Takket være disse vil du vite mer om de tidlige tider for kristne samfunn. Kristus hadde ikke skrevet noe, og hans apostler, som hadde dratt ut for å evangelisere verden, måtte finne den nye kirken fra deres erindringer. Dette blir fortalt av Apostlenes handlinger og brevene (de til Korinterne, Galaterne, Peter og Timoteus). Disse bøkene er en viktig kilde for å forstå de tidlige kristne miljøene.


  4. Les bibelen i kronologisk rekkefølge. De forskjellige bøkene i Bibelen er ikke nødvendigvis i kronologisk rekkefølge av fakta de forteller om. Komposisjonen, sent, er laget på andre baser, ofte dogmatiske. Å lese Bibelen i kronologisk rekkefølge er langt fra åpenbart.
    • Job levde før Abraham, og for å plassere disse to karakterene, må man begynne med 1. Mosebok (kapittel 11), deretter fortsette med Jobs bok, før han vendte tilbake til Genesis (kapittel 12), og forteller om Abrahams fødsel.
    • For dette arbeidet kan du ringe til en prest, en seriøs bibelstudie eller spesialiserte nettsteder.


  5. Les de forskjellige bøkene i rekkefølgen av skriving. Den kanoniske ordningen av bøker tilsvarer ikke den kronologiske rekkefølgen på skriftene deres. For å finne ut om omstendighetene og skrivedatoer for de forskjellige bøkene, se noen Studiebibler eller noen nettsteder.

Del 3 Les hele Bibelen



  1. Les Bibelen i orden, fra begynnelse til slutt. Denne lesningen er lang og vanskelig, og få mennesker leverer den. Ingenting forbyr deg imidlertid å gjøre dette, vanskeligheten kommer av at bøkene, i denne rekkefølgen, forholder fakta som ikke alltid er kronologiske, stilen endres ... Bibelen begynner i kapittel 1 i 1. Mosebok og er i kapittel 22 i Apokalypsen. fra Jean.
    • Takket være Internett er det mulig å velge en leseplan. Nettstedene mangler ikke, det vil være opp til deg å velge den som tilsvarer din tro.


  2. Angi hvor lang tid du skal lese Bibelen. Bare å sette en tidsbegrensning (ett, to eller tre år) vil holde deg motivert. Å lese Bibelen på ett år er et ganske vanlig mål. Du vil finne mange nettsteder som beskriver disse planene.
    • Nettstedet TopChrétien tilbyr deg planer om å lese hele Bibelen eller bare Det nye testamentet på en begrenset tid.
    • Den fulle lesningen av Bibelen kan noen ganger blandes med mer avslappende lesninger (Salmer, Ordspråk).
    • Enkelt sagt krever det å lese Bibelen om ett år å lese tre kapitler om dagen, om tre år vil det være et enkelt kapittel.


  3. Parallelt med Det gamle og Det nye testamente. Den kristne bibelen består av to deler:Gamle testamentet som forteller om hendelsene før Jesu fødsel og Det nye testamentet som delvis beskriver Kristi liv og kirkens tidlige tider. Disse to delene har veldig sterke bånd mellom seg, og for en kristen kan de ikke dissosieres.
    • For eksempel kan du lese et kapittel i Det gamle testamente og et av Det Nye hver dag.
    • Over en lengre periode kan du veksle ved å lese en hel bok av Det gamle testamente, deretter en av de Nye, før du går tilbake til en annen av Det gamle ...
    • I tillegg til å variere lesingen, muliggjør vekslingen mellom de to delene interessante historiske og åndelige sammenligninger.

Del 4 Les Bibelen aktivt



  1. Velg en pålitelig oversettelse. Hvis en bok noen gang ble oversatt mye, er det Bibelen. Valget av Bibelen avhenger av oversettelsen, men også av din tro (katolsk, protestantisk, ortodoks). Før eller på tidspunktet for kjøp av en, få råd.
    • Katolikker vil kunne ta den siste oversettelsen (2013) utgitt av Éditions Mame under tittelen Bibelen: offisiell liturgisk oversettelse.
    • Calvinister studerer det hellige e gjennom Engelsk Bibel 21 publisert i 2007, har vokabularet blitt tilpasset vårt århundre.
    • Mange ortodokse bruker en gammel bibel, oversettelsen av Septuaginta av Pierre Guiget på XIX århundre. En versjon av den samme septeptiden blir oversatt av Editions du Cerf.
    • Sammenligningen av oversettelsene gjør det mulig å danne seg en mening om visse passasjer som er litt kompliserte, dunkle eller tvilsomme.


  2. Les Bibelen. Det er veldig praktisk å ha denne boken på hånden, selv om den ville være tykk. Med en bokbibel vil du kunne ta notater, sette merker noen steder, snu deg fremover og bakover mens du leser. Og da vil ikke boken din gå tom for batteri og har ingen tilknytningsproblem!


  3. Ha en elektronisk bibel. Det er sant at hjemmefra er en elektronisk bibel veldig praktisk, mindre tungvint. Du kan lese den på smarttelefonen, nettbrettet eller leselyset.
    • Bibelens redaktører kunne ikke ignorere dette mediet: Bibelen er tilgjengelig i dedikerte applikasjoner og i elektronisk versjon.
    • Noen applikasjoner eller elektroniske bibler tillater notering eller utheving av bestemte passasjer.


  4. Finn tid til å lese. Dagens liv er fullt av forpliktelser, og det er ofte vanskelig å finne tid for seg selv til å lese Bibelen på en riktig måte. For vanlig lesing, angi en viss lengde på lesing eller et antall vers eller kapitler per dag. Når det gjelder tidspunktene på dagen, vil det være opp til deg å bestemme hvor og når.
    • For eksempel kan du lese Bibelen på offentlig transport som du tar hver dag.
    • Hjemme bruker du en registrert versjon. Ta på øretelefonene dine, du vil ikke plage noen, og du vil være fri til å gjøre denne eller den tingen på samme tid.
    • Mens du venter på bussen og står i kø i butikkene, benytt anledningen til å lese en e-bibel på din e-leser.

Del 5 Utdyping av Bibelstudiet



  1. Be under lesningen. Mens Bibelen kan være litterær, filosofisk eller historisk, er den først og fremst en bok om åndelighet, så de fleste bibellesere er troende. Hvis det er din sak, før du leser den, ber inne, gjør det samme på slutten av dagen du leser, vil du se at bønn og hellige skrifter går bra sammen.


  2. Ikke nøl med å bruke en leseguide. Mange bibler er kommentert eller kommentert, enten som en del av notater eller som separate essays. Du vil møte steder, karakterer, situasjoner som vil være ukjente for deg. Gjerne er du ikke en teolog, men det er viktig å ikke legge igjen misforståtte passasjer. Disse avklaringene lar deg forstå innholdet i disse varierte skriftene.


  3. Ta notater. Selvfølgelig er det alltid mulig å lese Bibelen uten å ta notater, men den er så rik at uunngåelig vil noen passasjer gjengi det du lever, spørsmål vil komme til tankene dine, passasjer må komme tilbake. Alle disse spørsmålene og merknadene må settes skriftlig (notisbok, notisblokk) og risikerer å glemme dem. Noen apper eller nettsteder har en funksjon som lar deg rangere elementer.
    • Når du leser, ta informative eller potensielle notater. Skriv ned spørsmålene du kommer opp for å finne svar senere.


  4. Bli involvert i en bibelstudiegruppe. Å lese Bibelen alene er oppbyggelig, men det er også verdt å studere med andre som har samme tro som deg, men forskjellige tilnærminger. Hvis du snubler over en passasje, vil medlemmene i gruppen komme for å opplyse lykta, vil kunnskapen din om den hellige boken bare være grundigere. Ofte er disse gruppene knyttet til din lokale kirke, og hvis avdelingen din er for liten til å ha en gruppe, vil du bli ledet til en gruppe i nærheten. Disse møtene finner sted enten i prestegjeldene, men også i private hjem.
    • De som har ansvar for bibelstudiegrupper planlegger vanligvis et årlig program (i år om Det gamle testamente, neste år på det nye), slik at du kan forberede deg til det kommende møtet.